PÜNKÖSD ÜNNEPE (FŐÜNNEP, PIROS)
|
|
A Szentlélek hatásai |
|
1. „És elkezdtek szólani különféle nyelveken, amint a Szentlélek adta nekik szólani." Pünkösd nyelvcsodájában - éppen fordítva, mint egykor a bábeli nyelvzavarban - a Szentlélek egybegyűjtötte azt, ami azelőtt szétszórt volt, egységbe forrasztotta az eddig különbözőt. "Ki mindeneket egybetart" - énekeljük az Introitusban. Az emberek e szent összegyűjtése, gyülekezete: az Egyház (Ecclesia). Pünkösd az Egyház születésnapja. 2. "Szétoszló tűznyelvek jelentek meg..." Ugyanolyan tűzjelek között történt az Újszövetség megkötése, az új választott nép megteremtése, mint történt az Egyiptomból való kivonulás után 50 nappal a Sínai hegynél az Ószövetségé. E tűzjel egyben a Szentlélek átalakító hatását is jelzi. A Lélek minden keresztényt szent pecséttel jelöl, s ajándékaival sugallataival átformálja a lelkeket. 3. "Akkor Péter kilépett a nép közé..." Az eddig gyáva apostolok most az ige hirdetőivé lettek. A Szentlélek az Egyház missziós, apostoli küldetésének elindítója és állandó életbentartója. 4. Péter beszédében megmagyarázza, miképpen teljesedtek a jövendölések Jézus Krisztusban. Mindezt a Lélekben értették meg az apostolok, ahogy Jézus megígérte előre: "Ő majd megtanít titeket mindenre és eszetekbe juttat mindent." Ő az Igazság Lelke, a tévedhetetlen igazságnak, tiszta hitnek őre az Egyházban minden időben. "Nála vagyon a szó értelme" - énekeljük az Introitusban. A káosz, a zavaros élmények, tisztázatlan szenvedélyek között, melyek a vallást is fenyegetik, a Szentlélek nemcsak a tűznek, lelkesedésnek, hanem a józan értelemnek is védője, adományozója, biztosítéka. 5. Péter beszédének hatására aznap mintegy háromezerember keresztelkedik meg. A mustármag most kezd növekedni, a tésztába vetett kovász most kezd el dolgozni. Eredménye pedig: egy szentségi átalakítás. A Szentlélek ma is a szentségek létesítője, osztogatója az Egyházban. 6. A Szentlélek védője és vígasztalója ("Paraklétosz"-a) minden keresztény embernek. Ő tudja, mikor mire van szükségünk, hogy az élet küzdelmei közt össze ne roppanjunk. Ezt a segítséget kéri az ünnepi szekvencia. |
|
Hogyan ünnepeljük a Pünkösdöt? |
|
Az Egyház évről évre szent várakozásban tölti a pünkösd előtti napokat, mint az apostolok egykor Jeruzsálemben. A hívek magánimádságaiban gyakrabban kapjon hangot e napokban a Lélek hivogatása. Szép szokás a Pünkösd előéjszakáját virrasztásban tölteni. Leghelyesebb ilyenkor a pünkösdi virrasztó zsolozsma elvégzése, de más ájtatosságokat is imádkozhatunk. A piros színű miseruhában mondott ünnepi mise énekei, olvasmányai, könyörgései, az ünnepélyesebb szertartások segítenek minket abban, hogy teljesebben átéljük a Szentlélek eljövetelét. Ügyeljünk arra, hogy ne kössenek le minket e napon a különféle tavaszi programok, hanem a nagymise buzgó megtartása részesítsen az ünnep kegyelmeiből. Adjunk hálát e szentmisén bérmálásunkért is. Az ünnep gazdag tartalmának átéléséhez kevés egy szentmise. Vegyünk részt a délutáni vesperáson. Korábban ezt az ünnepet is egy héten át tartották. Ma legalább a pünkösdhétfői szentmisére menjünk el!
|
|
A Szentlélek mindent egybefogó isteni Erő, aki megtanít minket a szónak, az Ige által nekünk adott igének értelmére. Ő Krisztus húsvéti művének megerősítője (1. vers), a föld országainak egybegyűjtője (2. vers, vö. a nyelvek adományával), az ő szentélye immár nem egyetlen város, Jeruzsálem, hanem az egész földön elterjedt Egyház: innen osztja a hatalmat, hogy "Isten fiai legyünk", s innen ad erőt hozzá, hogy azok is maradjunk (3. vers). |
|
(8. zsoltártónus) Olvasmányközi énekek: |
|
A/ 103. zsolt., 30. Az Úrnak és Éltetőnek szóló dicsőítés, hiszen ahogy "az Úr Lelke lebegett a teremtéskor a vizek fölött", ugyanúgy Krisztus az "újjászületés fürdője és a megújítás Lelke által" tett minket szabaddá, hogy reményünk szerint az örök élet örökösei legyünk (Tit 3,4-7).
B/ Bensőséges fohász a Lélek alászállásáért. (Régi szokás szerint térdelve énekelték.) |
|
A/ ALLELUJA. V/ Kibocsátod Lelkedet és életre / kelnek * megújítod a földnek / színét. Alleluja. Pünkösdi SZEKVENCIA |
|
Az ezredforduló körül keletkezett csodálatos ünnepi vers, az Egyház fohászkodása a Szentléleknek az egyes hívők lelkében jelentkező munkálkodásáért. Sz: Babits M. ford. D: Liber Usualis. |
|
|
|
Communio SPIRITUS QUI A PATRE (Ján 15,24 és 16,14) |
|
A Szentlélek tevékenysége az Egyházban igazolta, megdicsőítette Jézus személyét és tevékenységét. De ugyanígy ő a mi megdicsőülésünknek is munkálója, melynek zálogát kapjuk áldozáskor. A zsoltár megértéséhez: Pünkösd Isten győzelmi ünnepe (1. vers), ekkor telepítette le saját házában népét (Egyházalapítás, 2. v.), elküldte Vigasztaló, Védelmező Lelkét (3-4. v.). A Szentlélek eljövetele mint heves szélzúgás szólalt meg a földön, majd az apostolok szavában zeng tovább (7. v.), s mi csodálattal látjuk Istent mennyei országában és földi szentélyében (az Egyházban, a templomban: 8. v.). |
|
67. zs.: Fölkel az Isten, és ellenségei szerte / futnak és menekülnek orcája elől, kik őt / gyűlölik. 2. Az igazak pedig vígan lakoznak és ujjonganak Isten / előtt és * gyönyörködnek / örömmel. ANT. 3. Énekeljetek az Istennek + dicsérjétek az Úr / nevét * utat készítsetek annak, ki a felhőkön / vitetik. 4. Örvendezzetek az ő színe előtt + ki árvák atyja és özvegyek / védője * Isten az ő szent lakó/helyén. ANT. 5. Mutasd meg a te hatalmadat, ó / Isten * erősítsd meg, amit közöttünk / tettél. 6. Föld országai, énekeljetek / Istennek * zengjetek zsoltárt az / Úrnak. ANT. 7. Zengjetek Istennek, ki fölment az egek ege / fölé * íme hallatja hangját, hatalmas / szózatát. 8. Csodálatos vagy, Isten, a te szentélyedben + Izrael Istene, ő ad hatalmat és erőt / népének * áldott az / Isten! ANT.
|
|
Allelujás zsoltár |
|
(7. zsoltártónus) Forrás: Éneklő Egyház |